top of page

Hva er PR?

Public Relations

Alt du trenger å vite om Public Relations men ikke tør å spørre om

All PR er god PR. Stemmer dette og hva betyr egentlig PR?

Begrepet kommer fra engelske Public Relations, som beskriver hvordan en part (person, virksomhet, organisasjon, land) kommuniserer med, og samhandler med samfunnet (Public). Samfunnskontakt er et mye brukt begrep på norsk. På engelsk brukes ofte stakeholders om de man samhandler, påvirkes av og selv påvirker, og dermed bør kommunisere med. På norsk brukes gjerne begrepet interessenter.
Med interessentene menes alle som berøres direkte eller indirekte, eller som kan påvirke rammebetingelsene for en virksomhet eller person.

På norsk finnes det ulike alternative begreper til PR, og «samfunnskontakt» eller «informasjon- og samfunnskontakt» er begreper som er mye brukt. I tillegg benyttes «kommunikasjon» og «kommunikasjonsarbeid» for å beskrive fagområdet. Begrepene er kanskje ikke fullt ut dekkende, og har ikke helt festet seg i befolkningen, men er samtidig kanskje de vi har som oftest benyttes av de som jobber med fagfeltet.

Markedsføring er ikke (nødvendigvis) PR
For å forstå PR, Public Relations eller s
amfunnskontakt, er det også viktig å skille begrepene fra det som er ren markedsføring. For å forklare ulikhetene er det enklest å starte med ytterpunktene.

Markedsføring:

  • En annonse i avisen eller på Facebook som tydelig skal selge et produkt eller tjeneste, er markedsføring.

  • Utdeling av gratis produkter som for eksempel brus, på et idrettsarrangement er markedsføring.

  • Vedlegg i avisen med tilbud fra sportsbutikken eller en dagligvarekjede er markedsføring

  • Innen markedsføring finner vi svært mange ulike roller og ulike spesialiseringer. Designere, tekstforfattere, konseptutviklere, prosjektledere, regissører, lyd og lysfolk, eksperter på sosiale medier og mye annet.

 

PR/Samfunnskontakt:

  • En interesseorganisasjon som vil endre befolkningens holdninger til psykisk helse er et eksempel på PR/samfunnskontakt dersom de får journalistisk omtale i mediene, stiller opp på debatter, skriver leserinnlegg, påvirker politikere til å bevilge mer penger til forskning etc.

  • En virksomhet som kontakter en journalist for å øke oppmerksomheten rundt fordelene med elbiler, og kanskje spesielt fokus på lansering av en ny modell, er PR/samfunnskontakt.

  • Informasjonsmøte for naboer som berøres av et stort byggeprosjekt er PR/samfunnskontakt

Tradisjonelt var det tidligere journalister som typisk jobbet som pressesjefer, kommunikasjonssjefer og informasjonssjefer. Disse rollene har fortsatt et journalistisk preg, men er i større grad også bemannet av folk med bakgrunn fra statsvitenskap, økonomi, markedsføring, ledelse og teknologi. Mange har også spesifikke utdanninger som kombinerer journalistikk, krisekommunikasjon, økonomi og markedsføring.

Denne teksten er i utvikling. Sist oppdatert 31. mars 2023.

Vil du ta en prat om kommunikasjon?

Eller har du bare lyst på en kaffe?

Thanks for submitting!

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page